Viva l’Espagne!

door Hilda

Van alle dingen die je moet laten als je een klein hummeltje hebt, is op vakantie gaan daar niet een van. In ons geval dan. Half augustus was het zover: op naar de zon! Dit jaar wel met twee grote verschillen want met Casper er bij hadden we ons kleine tentje verruild voor een caravan. Die van Leo en Tineke wel te verstaan, die mochten we voor een keertje lenen. Al weken van te voren liepen we op internet te zoeken hoe we onze vakantie het beste konden combineren met Casper. Met als conclusie dat we maar gewoon moesten zien hoe het zou gaan. We hadden afgesproken om Caspers ritme aan te houden en maar te zien hoe ver we zouden komen.

Ons eerste doel was Bretagne, maar daar was het niet zulk mooi weer dus besloten we te gaan voor Zuid-Frankrijk. Dus een dag van te voren de caravan gehaald en alles er in gepakt. Voor Casper hadden we naast kleertjes, de standaard uitrusting en de kinderwagen ook een campingbedje, een opblaasbaar babybadje, klamboe, wippertje, anti-prik-spul, zonnehoedjes, speelkleed, voedingskussen en een tas met speelgoed meegenomen.

Casper in de Maxi-CosiEn zo vertrokken we ’s morgens om 5:20 u in de auto-met-caravan richting zon. Casper lag lekker in de Maxi-cosi met z’n dekentje te slapen. De hele vakantie hebben we een redelijk vast reisschema aangehouden: 8 uur Casper aan de borst, rijden terwijl Casper z’n ochtenddutje deed, ca 11 uur Casper aan de borst/fruithapje en dan een poosje spelen op het bed. Ondertussen dronken wij koffie en aten wat. Dan van 12 tot 14 a 15 uur nog een stukje rijden waarbij Casper z’n middagdutje deed en dan ’s middag een camping op rijden.

Ideaal zo’n caravan! Hoewel ik meer een tent-type ben, was het dit jaar met Casper toch wel erg prettig. Onderweg kon ik hem lekker op het tweepersoons bed voeden en als we er een kussen van de bank tegenaan zetten, hadden we een grote box waar Casper niet af kon vallen. En op de camping staat de caravan binnen een paar minuutjes.

Slapen in de caravanIk hoefde me in een caravan iets minder zorgen te maken dat Casper de hele camping wakker huilde. Toen we vertrokken was hij zojuist een half jaar geworden en begon hij me z’n vaste hapjes. Met als resultaat: de eerste paar nachten buikkramp. Het arme ventje gilde het uit. Gelukkig konden we het met een zetpilletje (meenemen!) en voeding wel oplossen en na een nacht of drie was dat gelukkig ook over. In slaap komen ging alleen in het begin van de vakantie wat moeilijk, maar ging later meestal goed. Wel heeft hij de hele vakantie onrustig geslapen en moesten we er vaak uit. Dat begon al een week voor de vakantie. Het campingbedje hebben we één nacht gebruikt. Zo’n groot ding bleek niet praktisch in de caravan en in de bak van de kinderwagen sliep hij ook prima.

Casper geniet van Zuid FrankrijkAangekomen in Zuid-Frankrijk (via drie andere campings) bleek dat weekend het laatste weekend dat de Fransen vakantie hadden. En waar gingen die Fransen dan heen? Juist, naar de Zuid-Franse kust! Dus alle mooie campings waren vol. Uiteindelijk vonden we aan het eind van de middag (na een paar keer verkeerd rijden) een camping met nog één plekje bij de receptie. Casper was het rijden ook zat dus we waren blij dat we stonden. Het was een mooi stukje op een schiereiland bij Hyeres met indrukwekkende rotsen. Alleen konden we onmogelijk met Casper naar het strand beneden klauteren over de rotsen.

Carel en Janny waren inmiddels ook in de buurt met hun (nieuwe) vouwcaravan en hadden het zelfde (camping) probleem. Omdat we elkaar zouden ontmoeten besloten we dat dan maar in Spanje te doen. Het was nog maar 350 kilometer rijden, dus prima te doen. Aangezien zij iets verder waren hebben zij vast een camping uitgezocht in Noord-Spanje (Sant Pere Escador). Aan het begin van de middag reden we dan ook de camping aan het strand op.

Caper buiten op het kleed en in badjeHet was ee leuke week met opa en oma. Casper genoot van het baby-badje en kroop lekker in z’n blootje over het dekbed wat we met een zeil op de grond legden. We zijn overdag niet naar het strand geweest omdat het te warm was voor Casper. Wel twee keer even aan het eind van de middag met hem naar het strand gelopen. De zee vond hij interessant, maar in de armen van papa en niet te dicht bij. Met de voetjes in de branding vond hij eng: zo’n groot lawaaiig ding. We zijn ook twee dagen naar dorpjes in de buurt geweest. De eerste keer was te warm voor hem waardoor hij rood was van de warmtevlekken en duidelijk niet lekker in z’n velletje zat. De tweede keer ging uitstekend. De laatste avond dat Carel Janny er waren heeft Casper nog een poosje in z’n pyjama en het donker bij oma op schoot gezeten. We hadden de kaarsjes aan en dat was mega-interessant. Zo interessant dat hij er in de eerste instantie niet van kon slapen.

Kaarsjes kijken met oma

Nadat Carel en Janny waren vertrokken zijn wij nog een paar dagen gebleven en toen zijn we rustig weer naar boven getrokken. We hebben nog een dagje Orléans en een dagje Brugge bezocht. Daar had Casper heel wat bijkijks. Omdat hij het liefst op z’n buik lag hebben we de kap van de kinderwagen aan de voorkant omhoog gedaan. Op die manier kon hij alles bekijken. En dat viel op! Mensen bleven staan of wezen lachend naar de kinderwagen. Er stopte zelfs een auto om te kijken. We hebben er veel lol om gehad.

Kiekeboe!

Veel te snel is zo’n vakantie dan weer voorbij. We hebben genoten van drie weken met z’n drietjes (en vijven). Even niets moeten en alle tijd voor elkaar. Alleen lichamelijk waren we gesloopt door die gebroken nachten. Maar dat gaat wel weer over. We hebben er een vreselijk mooie ervaring aan over gehouden en natuurlijk hebben we nog altijd de foto’s: die kun je hier bekijken >>